پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119435
ديپلماسي خانوادگي هاشمي با آل سعود
نامه هاشمي به پادشاه عربستان بي جواب ماند
تاریخ انتشار : 1393/08/14 13:33:23
نمایش : 2516
ما آيا به راستي پادشاه سعودي دستور توقف حکم نمر را به درخواست هاشمي رفسنجاني مي دهد؟چه رابطه اي ميان هاشمي رفسنجاني و حکومت سلطنتي آل سعود است که با يک نامه از اعدام يک رهبر شيعه جلوگيري کند؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، "پادشاه عربستان در پاسخ به نامه هاشمي رفسنجاني دستور لغو حکم اعدام شيخ نمر را صادر کرد” اين خبر به سرعت در شبکه هاي اجتماعي به خصوص وايبر به نقل از الجزيره پخش شد و حتي خبرگزاري رسمي دولت نيز اين خبر را منتشر کرد اما اين خبر بيشتر از يک روز دوام نياورد و همين خبرگزاري گزارش داد که اخبار منتشر شده در برخي رسانه ها در خصوص صدور حکم عفو وي صحت ندارد .

 ما آيا به راستي پادشاه سعودي دستور توقف حکم نمر را به درخواست هاشمي رفسنجاني مي دهد؟چه رابطه اي ميان هاشمي رفسنجاني و حکومت سلطنتي آل سعود است که با يک نامه از اعدام يک رهبر شيعه جلوگيري کند؟

اين موضوع در حالي است که رابطه ايران و عربستان در طول سالهاي اخير هيچگاه رابطه اي خوب و متقابل نبوده و همواره جنگي عقيدتي و حتي سياسي ميان دو کشور وجود داشته است زيرا دولت آل سعود با پشتيباني وهابيون به هيچ وجه نمي خواهند حکومتي شيعي با محوريت ولايت فقيه در منطقه حضور داشته باشند و به همين دليل و با مدارک مستدل و مستند در فتنه ۸۸ مشخص شد که بسياري از وابستگان فتنه رابطه مستقيم با عربستان داشتند و تامين مالي مي شدند، از سوي ديگر بر کسي پوشيده نيست که آل سعود تمام تلاش خود را براي مقابله با خط مقاومت در منطقه انجام داده و امروز داعشي ها و تروريست ها با پشتيباني مالي عربستان است که در منطقه جولان مي دهند.

اگر چه با آمدن دولت شيخ حسن روحاني که نزديکي عجيبي به هاشمي رفسنجاني دارد سعي شد رابطه با عربستان نسبت به گذشته بهتر شود و حتي رئيس جمهوري چندي پيش در مراسم تقديم استوارنامه از سوي عبدالرحمن بن غرمان الشهري سفير جديد سعودي ها مي گويد "دولت جمهوري اسلامي ايران در دوره پيش‌رو خواهان گسترش روابط با کشور برادر و دوست خود عربستان سعودي در همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و همکاري و تبادل‌نظر در تمام مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي است."

اين در حالي است که دشمني سعودي ها با انقلاب اسلامي دشمني با کينه اي شتري بوده، اما چرا دولت آل سعود رابطه اي حسنه با هاشمي رفسنجاني دارد؟
نمونه اي از اين رابطه مربوط مي شود به زماني که همسر و دختر هاشمي رفسنجاني به عربستان رفتند و با پادشاه عربستان ديدار کردند و مورد استقبال گرم سعودي ها قرار گرفته بودند.در آن سفر حتي فاطمه هاشمي با تعداد ديگري از اعضاي خاندان سلطنتي عربستان هم ديدار کرد و ملاقات برخي از اعضاي خانواده آقاي هاشمي با ملک عبدالله پيش از اين نيز سابقه داشت.

ملک عبدالله در آن سفر با احترام و تکريم با خانواده هاشمي رفسنجاني برخورد مي کند و حتي دولت عربستان همراهي و احترام قابل توجهي را نسبت به همسر و دختر هاشمي رفسنجاني ابراز مي دارد.
از سوي ديگر بررسي رسانه هاي عربستان نشان مي دهد حتي رسانه هاي سعودي از جمله شبکه تلويزيوني العربيه، روزنامه الشرق الوسط، پايگاه خبري ايلاف در اين سالها درباره پرونده مهدي هاشمي بيشترين جوسازي و فضاسازي خبري را عليه کشور انجام دادند.

اين در حالي است که اخيرا با بازداشت و حکم اعدام نمر رهبر شيعيان عربستان، پس از مدتي هاشمي براي پادشاه عربستان نامه مي نويسد و خواستار لغو اين اعدام مي شود.

هاشمي رفسنجاني در اين نامه با يادآوري جايگاه روحيه تسامح در اسلام و تأثير محبت در پيوند قلوب خطاب به ملک عبدالله تأکيد مي کندکه براي تقويت وحدت شيعه و سني از اعدام شيخ نمر چشم پوشي کند و عدم اجراي اين حکم تفرقه‌افکنان را مأيوس ‌ و باعث تعامل و حل مشکلات جهان اسلام مي شود و پس از اين نامه است که اين خبر منتشر مي شود که پادشاه عربستان به حرمت نامه هاشمي از اعدام شيخ نمر منصرف شده است و سپس بعد از يک روز تکذيب اين خبر اعلام مي شود. اما به نظر مي رسد خبر لغو حکم اعدام شيخ نمر که به شکل سريع در فضاي مجازي پيچيد نشان مي داد سناريويي در پس پرده اين اخبار وجود دارد.

اين اخبار به نظر مي رسد براي بازسازي چهره بين المللي هاشمي رفسنجاني صورت مي گيرد که مي خواهد نشان دهد هاشمي چهره اي مقبول براي دولت هاي منطقه است و اين شخصيت مي تواند گره هايي که در منطقه به وجود آمده را باز کند و پس از آن با مانور تبليغاتي رسانه هاي اصلاح طلب شخصيت هاشمي رفسنجاني را شخصيتي نه تنها صلح جو و فرا ملي که شخصيتي فرا منطقه اي و بالاتر از روابط دولت ها عنوان شود .

از سوي ديگر انتشار چنين اخباري بدين منظور است که ديپلماسي و روابط ميان دو دولت ايران و عربستان ديپلماسي رسمي نبوده بلکه ديپلماسي لابي گري و زد و بندي است و کليد قفل رابطه با عربستان در دستان هاشمي بوده و خواهد بود.

افکار عمومي منتظر اند تا هاشمي رفسنجاني پاسخي شفاف به اين سوال دهد که ميان خاندان و او و خاندان آل سعود است که سعودي ها چنين پشتيبان خانواده او هستند و چرا رابطه سعودي ها با شخص هاشمي رفسنجاني خوب است؟
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html